Isnin, 26 Mac 2012

~APAM ICE CREAM SODA KU~

Assalamualaikum w.b.t..........

Seperti biasa kite perlukan bahan2 yang cukup untuk memulakan sesuatu kerja..tanpa bahan yang xcukup tidak sempurnalah kerja kita..betol x???...kalau ada jugak yang jawab xbetol..tu maknanya dia pasti jenis orang yang suka buat kerja sememeh je..xkemas..buat ikut suke hati je..betol x?..hahaha..jangan marah..tu cume andaian saya je..tapi hakikatnya memang ada yang seperti tu kan....:-)....okelah..xnak buang masa dengan membebel je...ni nak kongsi resepi yang dah sedia ada kat blog lagi 1 saya tu..saya cuma nak pindahkan sume resepi2 kat sana kat blog yang baru ni..biar senang sape2 nak buat rujukan...sebenarnya blog lagi 1 tu saya khaskan untuk penulisan kisah hati saya..kisah kehidupan saya...jadi saya rasa dah tibe masanya saya asingkan blog antara "masakan" dan "masalah"....hope you all understood me....:-)...resepi kat blog lama saya xkan padam..biar ia bersemadi disana....:-)..
Jom start resepi......


Bahan2 A :-

  • Telur 3 biji
  • Gula kastor 2 cawan
  • Tepung cap sauh 3 cawan
  • Ovelette 1 sudu
  • Ice cream soda 1 tin
  • Vanilla 1 tutup kecil

Bahan2 B:-

  • Acu plastik ikut saiz yang disukai
  • Papercup ikut saiz acu plastik
  • Tempat kukus
  • Pewarna merah,kuning dan hijau(kalau nak plaint pon boleh)

Cara2 membuatnya :-

  •  Pukul telur,gula dan vanilla hingga betul2 kembang. 
  •  Masukkan ovelette dan kacau hingga pekat.
  •  Kemudian tuangkan habis ice cream soda kedalam adunan.
  •  Akhir sekali,masukkan tepung cap sauh dan kacau hingga sebati. 
  •  Lepas itu,bahagikan tepung tadi kepada 3 bahagian,setiap 1 bahagian  letakkan 1 warna yang   berbeza.
  • Masukkan tepung tadi kedalam acuan kertas yang telah diletakkan ke dalam acuan plastik tadi. 
  • Setelah siap,kukus tepung tadi kedalam tempat pengukus. 
  • Masak dan siap dihidangkan.(Selamat mencuba)....
Inilah hasilnya bila telah siap dimasak :- 
gebu bukan..yang pasti ia memang enak.

menarik tidak bila anda melihatnya??

berwarna-warni..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan